Sunday, February 15, 2009

Δόκτωρ Ζιβάγκο: οι πρωταγωνιστές στη ζωή, στο βιβλίο και στον κινηματογράφο

συνέχεια από εδώ
- Υμνεί τον «έρωτα και την επιβίωση»
- Περιγράφει τη «σύγκρουση της τέχνης και της πολιτικής»
- Ο Δόκτωρ Ζιβάγκο και η Λάρα είναι πιστά αντίγραφα των Μπορίς Παστερνάκ και της Όλγας.
- Διατρέχει το φρικτό χάος και την ανασφάλεια στην οποία βυθίζεται η Ρωσία (1903-1929)
- Αποκρυπτογραφεί το Στάλιν και το σταλινισμό για πρώτη φορά
- Αποτυπώνει τις πολλαπλές αλλαγές που βίωσε η Ρωσική κοινωνία από την Επαναστατική θύελλα.

Δόκτωρ Γιούρι Αντρέγιεβιτς Ζιβάγκο (Omar Sharif),
Μπορίς Πάστερνακ

- Θαυμαστής του επαναστατικού ιδεώδους
- Κριτική στάση απέναντι στην Επανάσταση
- Απογοητευμένος από τη στάση της Ρωσικής διανόησης (υποκρισία, υποταγή, παθητικότητα).
- Γιατρός, ποιητής και συγγραφέας που σκέπτεται, αναζητά, δημιουργεί και προσφέρει.
Παντρεύεται την κόρη του θετού του πατέρα, (Zίνα Πάστερνακ - Τόνια: Geraldine Chaplin) και ερωτεύεται παράφορα τη Λάρα. Μετά την επανάσταση βρίσκεται στα Ουράλια όπου έζησε τις πιο δραματικές στιγμές της ζωής του.
- Συλλαμβάνεται, αποδρά και ζει με τη Λάρα στο Βαρίκινο.

Λάρα, Λαρίσα Φιοντόροβα – Αντίποβα (από το όνομα του συζύγου) (Julie Christie)
Όλγα Ιβίνσκαγια


- Θύμα βιασμού από τον εραστή της μητέρας της Κομαρόφσκι.
- Δασκάλα η ίδια είναι παντρεμένη με το δάσκολο Πάσα Αντίπωφ – Παβελ Παυλοβιτς Στρένικοφ, φαίνεται να αντιπροσωπεύει τον Τρόσκι: Tom Courtenay.
- Έχει γραφεί ότι ο Σέρτζιο Ντ΄ Ατζελο της έστελνε συχνά χρήματα
- 6/10/1949 η Όλγα Ιβίνσκαγια συλλαμβάνεται και φυλακίζεται στη Λουμπιάνκα. Πιέζονται να απαντήσουν στην κατηγορία για διακίνηση χρημάτων.
7/12/1961 καταδικάζεται ξανά σε 8 χρόνια καταναγκαστικά έργα και η κόρη της Ιρίνα σε τρία (3).
Εκτίουν το μισό της ποινής τους και η τιμή τους αποκαθίσταται ύστερα από αναθεώρηση της δίκης στις 2/11/1988.

Κομαρόφσκι:(Rod Steiger)
εκβιαστής, «προστάτης» της οικ. της Λάρα, άνθρωπος όλων των καταστάσεων. Η Λάρα τον περιφρονεί και τον φοβάται. Φθάνει στο Βαρίκινο και πείθει και αυτήν και τον Γιούρι ότι κινδυνεύει λόγω της δράσης του άνδρα της Στρέλνικοφ, που έχει σκοτωθεί και αναγκάζεται να τον ακολουθήσει. Στο βιβλίο αναγράφεται το αντίθετο δηλ. ότι ο Αντίπωφ εγγυάται προσωπικά την επιτυχία του εγχειρήματος. Η Λάρα και ο Γιούρι χωρίζουν. Ο Γιούρι επιστρέφει στη Μόσχα για να ασκήσει την Ιατρική.

Χαρακτηριστικές εκφράσεις

- Πάντως, θαυμάζω τους Μπολσεβίκους.
Να σου πω γιατί;
Μπορεί να νικήσουν.

- 'Όσο χειρουργείς, κάποιος πρέπει
να διατηρεί τη ζωή.

- Τι φοβερό πράγμα που είναι η ζωή

Σκηνοθεσία:
David Lean

Ηθοποιοί:
Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger, Alec Guinness, Tom Courtenay, Siobhan McKenna, Ralph Richardson, Rita Tushingham, Jeffrey Rockland, Tarek Sharif, Bernard Kay, Klaus Kinski

Labels:

Tuesday, February 03, 2009

ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΜΕ ΡΥΘΜΟΥΣ KAI HXOYΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

"Συγκεντρωθήκαμε εδώ σήμερα από προτροπή σας και μετά την όμορφη βραδυά που περάσαμε στου Σάββα:
- για να τυμπανίσουμε και πάλι…να χορέψουμε…να δημιουργήσουμε θετική ενέργεια…να…χαρούμε τη φιλία μας… να μοιραστούμε το κοινό μας ενδιαφέρον …τα κρουστά…
- για να απελευθερώσουμε όλο το stress που είναι συσσωρευμένο μέσα μας και να ενώσουμε το μυαλό μας με ρυθμούς του κόσμου Ανατολίτικους, Αφρικάνικους, Latin, Ελληνικούς που όλοι μαζί, ανεξάρτητα προέλευσης, έχουν κατά βάση ένα κοινό σημείο αναφοράς… ΤΟ ΡΥΘΜΟ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ".
Ν.Φ.

Ετσι ξεκίνησε ο δάσκαλος για μια ακόμη ωραία βραδυά, της δύσκολης χτεσινής Δευτέρας, στο METROPOLIS.
Κυρίως με τον αυτοσχεδιασμό και με ελευθερία στην έκφραση τους (μήπως αυτό δεν είναι η ΤΣΑΖ) πάνω από 10 τυμπανιστών, μαθητών και φίλων του, ενθουσίασαν και τους συμμετέχοντες αλλά και το ακροατήριο.

«Δεν είναι μόνο το άκουσμα που σου παίρνει την ανάσα, είναι και η συνολική εικόνα – μουσικοί όργανα- που είναι «γαργαλιστική για τη μουσική». Δάκτυλα εκπαιδευμένα να χορεύουν και να απογειώνουν τους ρυθμούς της καρδιάς , σώματα γεμάτα ένταση που λικνίζονται (έστω και καθιστά)…»
Λέγει ο Μιχάλης Κλαπάκης.
«Η συγκίνηση που προκαλεί στον ακροατή ο ήχος του φυσικού οργάνου και δη του κρουστού είναι αξεπέραστος. Ας μην ξεχνάμε ότι η κυκλικότητα των ρυθμών φυσικών οργάνων ,κυρίως των κρουστών φέρνει τον άνθρωπο σε έκσταση»
Πόσα έχασαν όσοι δεν παρακολούθησαν τη μουσική παράσταση «Η νύχτα της Ταράντα» με τον Stewart Copeland (πρώην police και πρώην Doors) πριν λίγα χρόνια. Που έπαιζε κρουστά με ήχους από τη Νότια Ιταλία που τους θεωρούσαν μαγικούς σε εκείνα τα μέρη.
Λέει η παράδοση ότι η μουσική των κρουστών ήταν μια μέθοδος εξορκισμού και ίασης από το δηλητήριο της Ταραντούλας και με τις μουσικές αυτές ο άνθρωπος που είχε δαγκωθεί ξανάβρισκε τις αισθήσεις του.
Πολλοί λέγουν ότι και τα 3-ρια είναι ακούσματα που επηρεάζουν και φέρουν ηρεμία και ανάταση.

Labels:

Sunday, February 01, 2009

Πολύβιος Νικ. Κορύλλος 1881 – 1938

Image Hosted by ImageShack.us
Καλαβρυτινής καταγωγής, γεννήθηκε στην Πάτρα.
Πρωτοποριακός θωρακοχειρουργός και αναισθησιολόγος.
Εφάρμοσε καινοτόμες χειρουργικές μεθόδους μερικές εκ των οποίων διδάσκονται ακόμη και σήμερα.
Σχεδίασε και χρησιμοποίησε χειρουργικά εργαλεία μερικά εκ των οποίων χρησιμοποιούνται ακόμη.
Αδελφές του ήταν η Ελισάβετ και η Ελευθερία μετέπειτα σύζυγος του Παναγή Βουρλούμη(συγγενικό πρόσωπο του σημερινού Δ.Σ. του ΟΤΕ) που ήταν Υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση Βενιζέλου (1928 – 1932).
Πρώτη σύζυγός του η Ελένη Νεγρεπόντη (λογοτέχνης με το ψευδώνυμο Αλκη Θρύλος) – Ελένη Ουράνη (μετέπειτα σύζυγος του ποιητή Κώστα Ουράνη).
Το έτος 1900 είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Το ίδιο έτος ανακηρύσσεται διδάκτωρ από τη ίδια Σχολή και αναχωρεί για το Παρίσι. Παίρνει δίπλωμα Bachelor Master και δίπλωμα Ιατρικής από το Πανεπιστήμιο του Παρισιού.
Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.
Καταλαμβάνει πολλές θέσεις σε Πανεπιστήμια (Υφηγητής) νοσοκομεία και ιδρύματα και είναι μέλος πολλών Ιατρικών και Επιστημονικών Ενώσεων.
Ομιλούσε άπταιστα γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά.
1912: Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων κατατάσσεται στο στρατό και ονομάζεται λοχαγός Υγειονομικού.
1914: τιμάται με το χρυσό μετάλλιο για το βιβλίο του «Prenetive Trepenetionin Bullet Wounds of the Skill” και κατατάσσεται ως υπολοχαγός στο Γαλλικό Στρατό.
1917: Η Γαλλική Κυβέρνηση τον στέλνει στη Ρωσία για να οργανώσει τη χειρουργική υπηρεσία στο Ρωσο – Ρουμανικό μέτωπο.
Την ίδια χρονιά παύεται από καθηγητής (μαζί μα άλλους 40) ο Μαρίνος Γερουλάνος ως γερμανόφιλος.
Επανέρχεται στην Ελλάδα ύστερα από αίτημα της Ελληνικής Κυβέρνησης για να οργανώσει τις χειρουργικές υπηρεσίες του Ελληνικού Στρατού. Ορίζεται Γενικός Αρχίατρος του Ελληνικού Στρατού
1919: Εκλέγεται καθηγητής Χειρουργικής παθολογίας στην Ιατρική Αθηνών.
1920: Διενεργεί την πρώτη καρδιοχειρουργική επέμβαση.
Διαφωνεί δημόσια για τον ιατρικό χειρισμό του Βασιλιά Αλέξανδρου (που δαγκώθηκε από πίθηκο στις 17/9/1920) ισχυριζόμενος δημόσια ότι «…χρειάζεται ευρεία χειρουργική επέμβαση»
Μετά την ήτα των Νεοφιλελευθέρων και τον αυτοεξορισμό του Βενιζέλου ο Πολύβιος Κορύλλος συλλαμβάνεται τον Αύγουστο του 1922 «ως αρχηγός συνομωσίας κατά του Βασιλέως», παύεται από Γενικός Αρχίατρος του Ελληνικού Στρατού και από καθηγητής Χειρουργικής Παθολογίας.
1923: Αναχωρεί για τη Ν. Υόρκη
1927: Παντρεύεται σε δεύτερο γάμο τη Lois Ralli, γεννιέται η κόρη του Ελισάβετ (Κορύλλου – Lardi παιδοχειρουργός, πρόσφατα συνταξιοδοτηθείσα, μόνιμα διαμένουσα στη Ν. Υόρκη). Δημιουργεί μεγάλα χρέη με την άστοχη αγορά ελωδών εκτάσεων στη Φλώριδα, με υψηλό τίμημα και χωρίς προοπτική αξιοποίησης.
Σε ηλικία 57 ετών πεθαίνει από εγκεφαλική αιμορραγία. Ενταφιάζεται στη Ν. Υόρκη. Τελειώνει με το θάνατό του η καριέρα ως καθηγητού κλινικής χειρουργικής στο Cornell University Medical College.
Tο Πανεπιστήμιο Seaview καθιερώνει στη μνήμη του μόνιμο βραβείο.
Κληροδοτεί την πλούσια βιβλιοθήκη του και τα ιερουργικά του εργαλεία στο Δημοτικό Νοσοκομείο Πατρών. Το 1942 πολλά από αυτά λαφυραγωγήθηκαν από του Ιταλούς κατακτητές, αρκετά βρίσκονται σε συλλογές ιδιωτών και ορισμένα στο Νοσοκομείο «Άγιος Ανδρέας» και στη «Δημοτική Βιβλιοθήκη».
Έχουν καταγραφεί περισσότερες από 35 επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις. Είχε πραγματοποιήσει ένα τεράστιο ερευνητικό έργο και ήταν άνθρωπος της προσφοράς.
Oμως το ερώτημα παραμένει.
Γιατί ο Πολύβιος Κορύλλος ενώ κατέλαβε τόσο υψηλές θέσεις στην πατρίδα του εγκατέλειψε την Ελλάδα για να εγκατασταθεί στην Αμερική?
Η εκδίωξή του από το Πανεπιστήμιο και η φυλάκισή του ίσως είναι μια απάντηση.
«Πολύβιος Νικ. Κορύλλος
ΕΝΑΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΘΩΡΑΚΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΧΡΙΣΤΟΥ Γ. ΦΡΑΓΚΙΔΗ
ΧΡΗΣΤΟΥ Α. ΜΟΥΛΙΑ»

Οι οικίες των "Κορύλλων" παρά το ότι έχουν κηρυχτεί διατηρητέες εμφανίζουν τις παρακάτω εικόνες. Στις δύο πρώτες την ευθύνη έχει το Υπουργείο του πολιτισμού και οι υπηρεσίες του που όχι μόνο δεν συντηρούν το κτήριο με κίνδυνο να χαθούν τα χαρακτηριστικά του αλλά κατέστρεψαν και τον περιβάλλοντα χώρο κτίζοντας ένα κακόγουστο μουσείο αμφίβολης σκοπιμότητας.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Το παρακάτω κτίριο που ήταν η κύρια κατοικία των "Κορύλλων" στην Οδό Καλαβρύτων ανήκει σε ιδιώτη. Εχει κηρυχθεί διατηρητέο και καθημερνά κατακρημνίζεται.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Η Πολιτεία έχει καθήκον να ανακατασκευάσει τα κτίρια των "Κορύλλων" και να αποκτήσει το κτiριο της Οδού Καλαβρύτων γιατί έτσι μόνο τιμά τη μνήμη τους και όχι με πλακέτες και άλλα φαιδρά.

Labels: ,