Saturday, May 28, 2011

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ

- είναι πολιτικά κινήματα, αμφισβήτησης, διεκδίκησης, "ανυπακοής", υποστήριξης η ανατροπής πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών.

- συγκροτούνται από ενεργούς πολίτες, πολιτικές οργανώσεις, ΜΚΟ, κ. άλ.

- αποτελούν τμήμα της κοινής γνώμης, εκδήλωση της συμμετοχικής δράσης των πολιτών και των οργανώσεων τους και έκφραση της διαφορετικότητας και της πολυφωνίας των κοινωνικών στρωμάτων, γενικά εκφράζουν τη βούληση του λαού.

- επηρεάζουν τις εξελίξεις, «έχουν βαθμιαία συμβάλει στην διαμόρφωση των δομών των προγραμμάτων χιλιάδων ΜΚΟ, μέσων ενημέρωσης, συνδικαλιστικών ενώσεων, τοπικών αρχών, θεσμικών φορέων, ακόμη και κυβερνήσεων, σ' όλο τον πλανήτη. Σήμερα θεωρούνται ότι συνιστούν κύρια γεγονότα για την επεξεργασία, τη συμμετοχή και την οικοδόμηση των κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών μετασχηματισμών στο παγκόσμιο και το τοπικό επίπεδο».
- είναι μηχανισμοί κοινωνικής εξέλιξης,
- διαμορφώνουν «συλλογικές συνειδήσεις»

εργατικό κίνημα
με αιχμή το συνδικαλιστικό κίνημα που παρεμβαίνει μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας, δικδικεί μέρος της αξίας για την παραγωγή της οποίας είχαν συμβολή οι εργαζόμενοι, βελτίωση των συνθηκών και της ποιότητας ζωής των εργαζομενων.

Φοιτητικό κίνημα
με σκοπούς την παραγωγικότερη λειτουργία του πανεπιστημίου, την αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, την εμπορευματοποίηση της γν
ώσης, την εντατικοποίηση των σπουδών, την κατοχύρωση των επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων των αποφοίτων, τις σχέσεις έρευνας και παραγωγής, τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία, για άλλο ρόλο της εκπαίδευσης και της παιδείας.

To κίνημα "δεν πληρώνω…"
- είναι κίνημα αλληλεγγύης και έντονησ δυσαρπεσκειας,
- οι συμμετέχοντες διαμαρτύρονται για τις υπέρογκες και πέρα από κάθε λογική αυξήσεις.
1) γιατί οι τιμές των διοδίων δεν είναι ανταποδοτικές με την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται (Τέμπη, Κόρινθος - Πάτρα)
2) γιατί πληρώνονται αυξημένα διόδια ενώ δεν είναι γνωστό πότε τα έργα θα τελειώσουν αν τελειώσουν.
3) γιατί έχουν τη συμπαράσταση των εργαζομένων.
- Τσαμπατζήδες είναι αυτοί που έχουν ελευθέρας και το χρησιμοποιούν.
- Αυτοί που συμμετέχουν δεν αρνούνται να πληρώσουν, αρνούνται να πληρώσουν τις παράλογες αυξήσεις.
Αποτελούν την πρωτοπορία του κινήματος και δεν πρέπει να ξεχνούν ότι αυτές οι δράσεις απαιτούν τη συμμετοχπή , ως πλήρως ενεργών πολτών, όσων πλήττονται από την πολιτική των εισιτηρίων και των διοδίων.
- Τα χρήματα γιά τα ελλείμματα να βρεθούν από εκεί που βρίσκονται και τα χρήματα που επιδοτούνται οι ιδιωτικές εταιρίες.

Tο κίνημα του "πολιτικού ρομαντισμού" που κάποτε εκφράστηκε με το ΜΑΗ του 68, το "Πολυτεχνείο", τον "Τσε Γκεβάρα", το "οικολογικο κίνημα" με κριτική στάση απέναντι στην αναπτυξιακή διαδικασία.
Εμπνέει σήμερα τη σύγχρονη διανόηση. Αποτελεί μορφή αντίστασης. Αφορά τον τρόπο ζωής του καθένα.
Δεν συνδέεται με τη θρησκοληψία, το φανατισμό, τον εθνικισμό, τις παραδόσεις που δεν είναι χρήσιμες στη σύγχρονη ζωή.
Συνδέεται όμως με μια νέα ηθική, με αρχές, ιδέες και κινήματα που αγωνίζονται κατά της παγκόσμιας φτώχειας ( "γιατί τη φτώχεια δεν τη βλέπεις την αισθάνεσαι"), κατά της εκμετάλλευσης (γιατί η αξία και το κόστος της ζωής είναι μεγαλύτερο από την αξία της εργασίας), των διακρίσεων, αλλά και των αιτιών στις παγκόσμιες κρίσεις (κλιματικές, ενεργειακές κ άλ).
"Υπήρξε ένα αντικαπιταλιστικό ρεύμα και μιά μορφή αντίστασης απέναντι στις αξίες μιάς κοινωνίας η οποiα κυριαρχούνταν όλο και πιό έντονα από την εμπορευματική παραγωγή".
Οικολογικο κίνημα με κύριο σκοπό την κριτική στάση στην αναπτυξιακή διαδικασία

Φιλειρηνικό κίνημα

- μετατρέπει τα αντιπολεμικά αισθήματα των πολιτών σε δράση,
- προασπίζει το διεθνές δίκαιο και υποστηρίζει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των λαών,
- κύριοι σκοποί του ο αφοπλισμός και ο περιορισμός των αμυντικών – πολεμικών εξοπλισμών , η εξάλειψη των πυρηνικών , η αποκάλυψη και καταστροφή των ναρκοπεδίων, η προστασία των αμάχων,
- απαιτεί λύσεις (Κύπρος, Παλαιστίνη, Ιράκ, Αφγχανιστάν, …)
- κινείται αντίθετα με τις αιτίες των πολέμων (παγκόσμια φτώχεια, θρησκευτικός φανατισμός, οικονομικά συμφέροντα, …)
- εκφράζει ένα οικουμενικό και διαρκές αίτημα
Σήμερα βρίσκεται σε ύφεση.
Πρωτεργάτης και εμπνευστής του φιλειρηνικού κινήματος στην Ελλάδα υπήρξε ο Γρηγόρης Λαμπράκης.

- θέτουν στόχους και επιδιώξεις και με εναλλακτικές πολιτικές προωθούν ενδεχόμενες λύσεις.

- υπαγορεύουν την πολιτική τους ιδιαίτερα στο θεσμικό τομέα,

- αντιπαρατίθενται και συγκρούονται με κυβερνήσεις, διεθνείς οργανισμούς (Δ.Ν.Τ. - Π.Τ. - Π.Ο.Ε. - G8) και με ομάδες αντιδραστικών συμφερόντων για την εξυπηρέτηση των σκοπών τους.

- προασπίζουν τους δημοκρατικούς θεσμούς, καταγγέλουν αντιδραστικά καθεστώτα και συνδέονται με απελευθερωτικά κινήματα.

- αναδεικνύουν τοπικά προβλήματα, συσπειρώνουν τους αγωνιστές της γειτονιάς και επιτυγχάνουν λύσεις.

- συντονίζουν σε διεθνές επίπεδο δράσεις για την αντιμετώπιση των ανισοτήτων, της παγκόσμιας φτώχειας, της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού, των περιβαλλοντικών προβλημάτων και την καθιέρωση παγκόσμιας ειρήνης.Με αποτέλεσμα την παγκοσμιοποίηση της συλλογικής δράσης σε απάντηση της παγκοσμιοποίησης των οικονομικών διαδικασιών.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ - ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

- «καμιά αριστερά η σοσιαλδημοκρατία δεν μπορεί να κυβερνά χωρίς την ανάπτυξη κα διαχείριση των κοινωνικών κινημάτων»

- «όταν τα κοινωνικά κινήματα βρίσκονται σε ύφεση οι αντιλαϊκές πολιτικές είναι κυρίαρχες».

- «η ανάπτυξη των κινημάτων και η αποτελεσματικότερη άσκηση πολιτικής δεν είναι δυνατή χωρίς τη συμβολή από τις εμπειρίες και τις γνώσεις εκείνων στους οποίους οι πολιτικές αυτές απευθύνονται. Οι δράσεις, π.χ. κατά της φτώχειας απαιτούν ως πλήρως ενεργούς πολίτες όσους πλήττονται από αυτήν».


LINKS

6ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ

7ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ

Labels:

2 Comments:

At 27 March, 2008 , Blogger SAMAEL said...

Το εργατικό κίνημα στην Ελλάδα αλλά και το φοιτητικό μολονότι παραμένουν ιδιαίτερα ενεργά, έχουν αποτελέσει πολλάκις πιόνια στο ταμπλό των κομματικών παιχνιδιών. Η "ευλογία"-"κατάρα" του συνδικαλισμού απ' την μία, η κομματικοποίηση των φοιτητών απ' την άλλη;

Πάντως η κοινωνία ε΄χει ανάγκη κι από νέας μορφής κινήματα.

 
At 27 March, 2008 , Blogger ΤΑΣΟΣ said...

Πράγματι samαel η κοινωνία έχει ανάγκη νέων κινημάτων, ιδιαίτερα εκείνων που δημιουργούνται με την αυθόρμητη συμμετοχή των πολιτών.
Χρειάζεται η συμβολή των κομάτων αλλά τα κινήματα που καθοδηγήθηκαν από τα κόματα μάλλον απέτυχαν.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home